SchoolWorks

sisustustekstiilisuunnitelma/interior textile design

 
 
 

muotokuva/portrairt based on op art

 

kinetic/op art

"To me art is a form of manifest revolt, total and complete."
- Jean Tinguely
 
 
' käsitteillä kineettinen ja optinen taide tarkoitetaan liikkeen tutkimiseen keskittyneitä taidesuuntauksia. 
' kineettisen taiteen kokeiluja jo 1920-luvulla konstruktivismin aikana, voimakkain kehitys 1960 ->
' op-taiteen termi kehitettiin 1960-luvulla
 
' liike tuotetaan taideteokseen joko liikkeen illuusiona tai siten, että teos itse tai sen osa liikkuu
' op-taiteen psykofyysiset reaktiot, esim. tiheide aaltoviivojen synnyttämät pahoinvoinnin ja silmissä vilinän tunteet
' keskeistä käyttää hyväksi tietoa näköhavaintoon liittyvistä ilmiöistä sekä liikkeen ja tilan illuusioista
' määrittyy abstraktiksi taiteeksi, keskeiset aiheet selkeät geometriset muodot
 
Bridget Riley - s-current
 
 Victor Vasarely - Статистика
 
' kineettisen taiteen valtavirta muodostuu kolmiulotteisista rakennelmista, joihin on sijoitettu mekaanisesti liikkuvia osia
' liikkeen voimanlähteenä toimii esim. moottori, sähkö, magneettisuuss tai katsojan lihasvoima
' mobilet ts. satunnaisesti ilmavirran yms. vaikutuksesta liikkuvat rakennelmat myös kineettistä taidetta
' 1900-luvun lopulla teknologian kehittyessä alkoi syntyä kineettisiä teoksia, joissa liikettä ohjataan tietotekniikan avulla
 
 
Jean Tinguely - Homage to New York
 
Kinetic Art Video
 
' kineettisen maalaustaiteen teoksia kutsutaan optiseksi taiteeksi
' värähteleviä, katsojan havaintokokemusta häiritseviä optisia liikeilluusioita
' käytetään hyväksi mm. mustan ja valkoisen vastakohtaa tai värikontrasteja esim. shakkiruutukuviona tai nauharakennelmana
' liikettä saadaan aikaan myös muotoja muuttamalla ja vääristämällä tai valaisemalla teoksen osia vuoronperään sykkivän mainosvalon tavoin
' katsojan liikkumista teokseen nähden voidaan hyödyntää illuusion aikaansaamiseksi
 
Bridget Riley - Movement in Squares 1961
 
' kineettisen ja optisen taiteen juuret mm. kostruktivismissa, dadaismissa, futurismissa sekä bauhausissa
' vaikutteita havaintopsykologiasta ja jälki-impressionistisista väriteorioista mm. albers
' luonut pohjaa mm. interaktiiviselle taiteelle
' merkittävät taiteilijat: bridget riley, victor vasarely, pol bury, jesus rafael soto, richard anuszkiewicz, jean tinguely
 

our fair stand designed for men in sekaisin salosta!


autocad work


planning, illustrator work


the wall made of plywood

stand for the wall

wallpaper

almost ready!

ready for its right place yey!

and the whole stand ready!

let's play!


pics from habitare'12!


























PicsByMau&Reeta

ValoLight

poster based on Habitare ValoLight

valokeilassa - entrepreneurs day organized by our visual merchandising group

talk show studio


posters
car painting show

stunt show

sullatuoli/sulla chair

myöhäiskustavilaisuuden tuolimalli, ulospäin kaartuvat jalat ja sisäänpäin kaartuva, leveä selkänoja
pic: google -> sulla stol

palmetti

viuhkamaiseen muotoon levitetty palmuaihe, kuulunut jo faaraoiden ajan egyptin taiteeseen, laajalle levinnyt ja pitkäikäinen ornamenttiaihe.
pic: google -> palmetti

arte povera in pictures









pics: google -> arte povera

ite-taide/outsider art in pictures









pics: google -> ite-taide, outsider art

naïve art in pictures








pics: google -> naivismi, naïve art

baroque inspiration collage

illustrator work ByMau, pics: google -> barokki, barock, baroque

 
when life gave diamonds


PicsByMau

history of furnishings

based on the text 'sisustuksen synty' by c. j. gardberg:







pics: google -> turun linna, juhana herttua, renessanssi suomessa

based on the text 'herraskartano' by liisa lagerstam:







pics: google -> herraskartano, barokki suomessa

 based on the text 'rakennetun ympäristön muutos ja sisustuksen mullistus' by kirsi saarikangas:






pics: google -> rintamamiestalo, lähiö, suomi 1950

based on the text 'kodin materiaalit ja muutokset' by tiina huokuna:

MIND MAP





pics: google -> kaunis koti, avotakka, artek

stylehistorycultured! 

early renaissance, based on the book Fiametta by Giovanni Boccaccio

photoshop work, pics: google -> renaissance, renessanssi, firenzen tuomiokirkko, venus



Renessanssin pukeutuminen toi yhä yleisemmin silkin, sametin ja brokadin ihmisten ulottuville. Lisäksi kankaiden yksi- tai kaksivärisyys sai seuraa kuviollisista kankaista. 

Täysrenessanssin aikoihin alettiin naisen päällyshametta halkoa ja jopa rei´itettiin koristeita ja näin saatiin alushametta näkyviin. Saman käsittelyn saivat myös miesten vaatteet ja asusteet. Miehen vaatetukseen kuuluivat tuolloin sukkahousuja muistuttavat housut ja avokaulainen, pitkä pellavapaita sekä leveä jakku. Kokonaisuus oli lyhyt ja leveä. Myöhemmin miesten housut ja takki saivat lisää leveyttä ja paitakin muuttui: mukaan tulivat kaulukset. Espanjalaiset toivat muotiin geometriset kuviot: puvun jäsentely tapahtui korostamalla olkapäitä ja lantiota. Kauluksen kehitys taas johti myöhemmin ilmenneeseen röyhelökaulukseen sekä miehillä että naisilla. Päässä miehet käyttivät yleensä matalaa, strutsinsulilla koristeltua barettia tai hattua.


Giacomo della Porta, Pietarinkirkko, 1546-1564 ja 1590, Vatikaani.
 Renessanssille oli myös tyypillistä kuutiomaiset kupolilla katetut keskeisrakennukset ja kupolien huipulla pienikokoiset tornit, laterniinit ja avoimet pylväshallit, loggiat.


pics: google -> renaissance, renessanssirakennus, renaissance clothing

victorian era, based on the movie Sweeney Todd by Tim Burton

photoshop work, pics: google -> victorian era, victorian london



krinoliini

Krinoliini on naisten alusvaate, jota käytettiin erityisesti biedermeier- ja viktoriaanisella kaudella, noin vuosina 1830–1870. Krinoliini on alushame, jota käytettiin hameen levittämiseksi kellomaiseksi. Varhaisimmat krinoliinit valmistettiin paksusta jouhikankaasta (krin-jouhi ja pellavapalttina), 1850-luvulla keksittiin metallisilla vanteilla tuettu krinoliini. Krinoliinin koko vaihteli muodin mukaan. Se oli suurimmillaan 1860-luvun alussa, minkä jälkeen se alkoi pienentyä ja hameen painopiste siirtyi taakse ja alettiin käyttää ns. turnyyriä. Krinoliinit olivat hyvin monimutkaisia pukea päälle ja käyttäjä tarvitsi yleensä apulaisen saadakseen sen päälle. Tämä saattaa olla myös syy siihen, miksi krinoliinien suosio väheni vähitellen.

turnyyri


Turnyyri oli naisten alushame tai alushameen osa viktoriaanisen ajan loppupuolella, noin vuosina 1870–1890. Turnyyrillä naisten asua muutettiin hieman aikaisempaa, hyvin leveää krinoliinia käytännöllisemmäksi. Hame oli kapea ja siihen luotiin juhlavuutta keräämällä suuri kangasdraperia puvun selkään, takapuolen kohdalle. Turnyyri on tämä draperia ja sen tukemisessa käytetty vannehame, tyyny tai kehikko.


Sisustuksessa vallitsevia olivat kertaustyylit, kuten uusrokokoo ja uusrenesanssi. Uusrokokoon tyyli kehittyi ranskalaisen rokokoon pohjalta ja sille olivat tyypillisiä kiillotetusta tummasta puusta valmistetut kaarevalinjaiset huonekalut sekä kukkakuvioiset tekstiilit. 
Uusrenesanssissa tyyli sovelsi renesanssille ominaisia muotoja ja tyylipiirteitä.

pics: google -> victorian era, victorian style, viktoriaaninen tyyli, viktoriaaninen rakennus

window tapes/prints!




window display designs! 


illustrator/photoshop works, pics: google

inspiration collages!


photoshop works, pics: google

feeling christmas! 

window display for tyylitiimi



PicsByMau

outline

marker pen and aquarelles, stylized with photoshop

windows before



PicsByMau