sisustustekstiilisuunnitelma/interior textile design
muotokuva/portrairt based on op art
kinetic/op art
"To me art is a form of manifest revolt, total and complete."
- Jean Tinguely
- Jean Tinguely
kinetic/op art on my pinterest, check it out!
' käsitteillä kineettinen ja optinen taide tarkoitetaan liikkeen tutkimiseen keskittyneitä taidesuuntauksia.
' kineettisen taiteen kokeiluja jo 1920-luvulla konstruktivismin aikana, voimakkain kehitys 1960 ->
' op-taiteen termi kehitettiin 1960-luvulla
' liike tuotetaan taideteokseen joko liikkeen illuusiona tai siten, että teos itse tai sen osa liikkuu
' op-taiteen psykofyysiset reaktiot, esim. tiheide aaltoviivojen synnyttämät pahoinvoinnin ja silmissä vilinän tunteet
' keskeistä käyttää hyväksi tietoa näköhavaintoon liittyvistä ilmiöistä sekä liikkeen ja tilan illuusioista
' määrittyy abstraktiksi taiteeksi, keskeiset aiheet selkeät geometriset muodot
Bridget Riley - s-current
Victor Vasarely - Статистика
' kineettisen taiteen valtavirta muodostuu kolmiulotteisista rakennelmista, joihin on sijoitettu mekaanisesti liikkuvia osia
' liikkeen voimanlähteenä toimii esim. moottori, sähkö, magneettisuuss tai katsojan lihasvoima
' mobilet ts. satunnaisesti ilmavirran yms. vaikutuksesta liikkuvat rakennelmat myös kineettistä taidetta
' 1900-luvun lopulla teknologian kehittyessä alkoi syntyä kineettisiä teoksia, joissa liikettä ohjataan tietotekniikan avulla
Jean Tinguely - Homage to New York
Kinetic Art Video
' kineettisen maalaustaiteen teoksia kutsutaan optiseksi taiteeksi
' värähteleviä, katsojan havaintokokemusta häiritseviä optisia liikeilluusioita
' käytetään hyväksi mm. mustan ja valkoisen vastakohtaa tai värikontrasteja esim. shakkiruutukuviona tai nauharakennelmana
' liikettä saadaan aikaan myös muotoja muuttamalla ja vääristämällä tai valaisemalla teoksen osia vuoronperään sykkivän mainosvalon tavoin
' katsojan liikkumista teokseen nähden voidaan hyödyntää illuusion aikaansaamiseksi
Bridget Riley - Movement in Squares 1961
' kineettisen ja optisen taiteen juuret mm. kostruktivismissa, dadaismissa, futurismissa sekä bauhausissa
' vaikutteita havaintopsykologiasta ja jälki-impressionistisista väriteorioista mm. albers
' luonut pohjaa mm. interaktiiviselle taiteelle
' merkittävät taiteilijat: bridget riley, victor vasarely, pol bury, jesus rafael soto, richard anuszkiewicz, jean tinguely
our fair stand designed for men in sekaisin salosta!
autocad work
planning, illustrator work
the wall made of plywood
stand for the wall
wallpaper
almost ready!
ready for its right place yey!
and the whole stand ready!
let's play!
pics from habitare'12!
PicsByMau&Reeta
ValoLight
poster based on Habitare ValoLightvalokeilassa - entrepreneurs day organized by our visual merchandising group
talk show studio
posters
stunt show
sullatuoli/sulla chair
myöhäiskustavilaisuuden tuolimalli, ulospäin kaartuvat jalat ja sisäänpäin kaartuva, leveä selkänoja
pic: google -> sulla stol
palmetti
viuhkamaiseen muotoon levitetty palmuaihe, kuulunut jo faaraoiden ajan egyptin taiteeseen, laajalle levinnyt ja pitkäikäinen ornamenttiaihe.
pic: google -> palmetti
arte povera in pictures
pics: google -> arte povera
ite-taide/outsider art in pictures
pics: google -> ite-taide, outsider art
naïve art in pictures
pics: google -> naivismi, naïve art
baroque inspiration collage
illustrator work ByMau, pics: google -> barokki, barock, baroque
when life gave diamonds
PicsByMau
history of furnishings
based on the text 'sisustuksen synty' by c. j. gardberg:
pics: google -> turun linna, juhana herttua, renessanssi suomessa
based on the text 'herraskartano' by liisa lagerstam:
pics: google -> herraskartano, barokki suomessa
based on the text 'rakennetun ympäristön muutos ja sisustuksen mullistus' by kirsi saarikangas:
early renaissance, based on the book Fiametta by Giovanni Boccaccio
photoshop work, pics: google -> renaissance, renessanssi, firenzen tuomiokirkko, venus
Renessanssin pukeutuminen toi yhä yleisemmin silkin, sametin ja brokadin ihmisten ulottuville. Lisäksi kankaiden yksi- tai kaksivärisyys sai seuraa kuviollisista kankaista.
Täysrenessanssin aikoihin alettiin naisen päällyshametta halkoa ja jopa rei´itettiin koristeita ja näin saatiin alushametta näkyviin. Saman käsittelyn saivat myös miesten vaatteet ja asusteet. Miehen vaatetukseen kuuluivat tuolloin sukkahousuja muistuttavat housut ja avokaulainen, pitkä pellavapaita sekä leveä jakku. Kokonaisuus oli lyhyt ja leveä. Myöhemmin miesten housut ja takki saivat lisää leveyttä ja paitakin muuttui: mukaan tulivat kaulukset. Espanjalaiset toivat muotiin geometriset kuviot: puvun jäsentely tapahtui korostamalla olkapäitä ja lantiota. Kauluksen kehitys taas johti myöhemmin ilmenneeseen röyhelökaulukseen sekä miehillä että naisilla. Päässä miehet käyttivät yleensä matalaa, strutsinsulilla koristeltua barettia tai hattua.
Giacomo della Porta, Pietarinkirkko, 1546-1564 ja 1590, Vatikaani.
Renessanssille oli myös tyypillistä kuutiomaiset kupolilla katetut keskeisrakennukset ja kupolien huipulla pienikokoiset tornit, laterniinit ja avoimet pylväshallit, loggiat.
pics: google -> renaissance, renessanssirakennus, renaissance clothing
victorian era, based on the movie Sweeney Todd by Tim Burton
photoshop work, pics: google -> victorian era, victorian london
krinoliini
Krinoliini on naisten alusvaate, jota käytettiin erityisesti biedermeier- ja viktoriaanisella kaudella, noin vuosina 1830–1870. Krinoliini on alushame, jota käytettiin hameen levittämiseksi kellomaiseksi. Varhaisimmat krinoliinit valmistettiin paksusta jouhikankaasta (krin-jouhi ja pellavapalttina), 1850-luvulla keksittiin metallisilla vanteilla tuettu krinoliini. Krinoliinin koko vaihteli muodin mukaan. Se oli suurimmillaan 1860-luvun alussa, minkä jälkeen se alkoi pienentyä ja hameen painopiste siirtyi taakse ja alettiin käyttää ns. turnyyriä. Krinoliinit olivat hyvin monimutkaisia pukea päälle ja käyttäjä tarvitsi yleensä apulaisen saadakseen sen päälle. Tämä saattaa olla myös syy siihen, miksi krinoliinien suosio väheni vähitellen.
turnyyri
Turnyyri oli naisten alushame tai alushameen osa viktoriaanisen ajan loppupuolella, noin vuosina 1870–1890. Turnyyrillä naisten asua muutettiin hieman aikaisempaa, hyvin leveää krinoliinia käytännöllisemmäksi. Hame oli kapea ja siihen luotiin juhlavuutta keräämällä suuri kangasdraperia puvun selkään, takapuolen kohdalle. Turnyyri on tämä draperia ja sen tukemisessa käytetty vannehame, tyyny tai kehikko.
Sisustuksessa vallitsevia olivat kertaustyylit, kuten uusrokokoo ja uusrenesanssi. Uusrokokoon tyyli kehittyi ranskalaisen rokokoon pohjalta ja sille olivat tyypillisiä kiillotetusta tummasta puusta valmistetut kaarevalinjaiset huonekalut sekä kukkakuvioiset tekstiilit.
Uusrenesanssissa tyyli sovelsi renesanssille ominaisia muotoja ja tyylipiirteitä.
Uusrenesanssissa tyyli sovelsi renesanssille ominaisia muotoja ja tyylipiirteitä.
pics: google -> victorian era, victorian style, viktoriaaninen tyyli, viktoriaaninen rakennus
window tapes/prints!
window display designs!
illustrator/photoshop works, pics: google
inspiration collages!
photoshop works, pics: google
feeling christmas!
window display for tyylitiimi
PicsByMau
outline
marker pen and aquarelles, stylized with photoshop
windows before
PicsByMau